GEZOND UIT

Gezond eten, ook tijdens een dagje uit!

Taskforce Gezond Uit

Afgelopen jaar is consumentenonderzoek uitgevoerd en een menukaartenanalyse gedaan in de leisure sector (zie oa Duurzaamheidkompas en ‘Gezond eten hoeft toch geen sprookje te zijn’). Gezonde voeding is een belangrijke trend en de consument wil steeds vaker kiezen voor gezonde opties tijdens een dagje uit. Tevens blijkt dat veel attractieparken en dierentuinen nauwelijks gezonde voeding aanbieden. Uit het onderzoek blijkt dat er voorlopers, een middengroep en achterblijvers zijn, die allen zowel positieve als negatieve ervaringen hebben met het aanbieden van gezonde alternatieven.

Oprichting Taskforce Gezond Uit

Bij een aantal dierentuinen en attractieparken is er interesse om de bezoeker consequent een gezonder alternatief aan te bieden. En hoewel er verscheidene initiatieven bestaan wordt het nu tijd om de handen ineen te slaan om grotere stappen te maken. Daarom is de Taskforce Gezond Uit opgericht.

Best practices

Onderstaande pretparken en dierentuinen (en enkele leveranciers en cateraars) zullen de best practices delen en geschikt maken voor opschaling. De partijen hebben het doel om daarmee het aanbod en de vraag van gezonde producten te verhogen in de leisure sector.

Ook tijdens een dagje uit gezond eten

Gezond eten tijdens een dagje uit dient de normaalste zaak te worden. Dierentuinen, pretparken en hun cateraars en leveranciers gaan gezamenlijk op zoek naar de beste en meest succesvolle voorbeelden van een gezonde keus voor de bezoeker van een dagje uit.

Deelnemende parken

In samenwerking met

Taskforce Gezond Uit gaat zich inzetten om…

Best practices uit te wisselen en kennis te delen​​​​​​​ - Welke gezonde opties werken wel, en welke (nog) niet? Door het delen van ervaringen binnen de Taskforce Gezond Uit kunnen bedrijven elkaar helpen om bijvoorbeeld gezonde lunch opties tot een succes te maken.

Samen te werken met leveranciers en cateraars voor het beste resultaat  - De leverancier en cateraar kan helpen de gezonde opties aan te bieden, en het assortiment te verbeteren op basis van de vraag naar meer gezond.

De gast te verleiden en gezond de tijd te geven - Gezond wordt pas echt een succes als het een ervaring wordt, om van te genieten en als beleving in lijn met de uitstraling van het attractie en/of dierenpark. De bezoeker moet misschien even wennen aan alternatieven voor het vertrouwde frietje. Geef gezond daarom de kans om echt gezien te worden.

Taskforce Gezond Uit gaat aan de slag door...

  • In 2017 4 keer met alle deelnemers bij elkaar te komen
  • Een concreet stappenplan op te stellen
  • Het verzenden van mailings om kennis en nieuws uit te wisselen
  • Ontwikkelen instrument om succes te meten
  • Onderzoek uit te voeren
  • Een website neer te zetten met best practices​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

​​​​​​​De Taskforce Gezond Uit is een initiatief van Schuttelaar & Partners en wordt in de opstartfase financieel ondersteund door het Ministerie van VWS.

Contact

info@gezonduit.nl

Suzanne van der Pijll (06 51 797 717)​​​​​​​
Ileen Kok (06 835 290 03)

Johanna Junker (+49 157 58079028)

Gerealiseerd door Schuttelaar & Partners