Best practices op 8 punten 

voor een gezond en duurzaam dagje uit

Met een compact 8-punten plan laten wij zien welke business kansen je kan grijpen met gezonde voeding. Aansprekende voorbeelden van Taskforce leden bieden handvatten voor alle dagattracties die zich hard willen maken voor een gezond dagje uit.

1. Gerechten met groente op de kaart

  • Salades
  • Soep
  • Volkorenbrood met groente

De basis voor een gezonde lunch tijdens een dagje uit is het aanbieden van groenten, bijvoorbeeld in salades en soep, maar ook op een broodje. Het Voedingscentrum adviseert een dagelijkse groenteconsumptie van 250 gram. Hier dragen (dag)attracties op deze manier ook aan bij.

Safaripark Beekse Bergen

Safaripark Beekse Bergen biedt op haar menukaart steeds meer groente aan. Zo vinden de bezoekers in de restaurants bijvoorbeeld tomaten- en erwtensoep, met groente belegde speltbroodjes en los fruit. Ook groente- en fruitsappen worden aangeboden. In de zomer kan de bezoeker bij het Safaripark kiezen voor salades in buffetvorm. Om groente aan te kunnen bieden en tegelijkertijd toch voedselverspilling te vermijden, probeert Beekse Bergen continu om slimmer in te kopen. Dit doet het park door de groente die worden aangeboden voor meer producten te gebruiken, zoals in verse sapjes en salades. Vooral komkommer, tomaat en paprika worden veel aangeboden omdat deze groenten bruikbaar zijn in meerdere producten.

NEMO Science Museum

NEMO Science Museum is één van de voorlopers als het gaat om aanbod van gezonde voeding die lekker én gezond is. Bezoekers vinden in het museum groente in veel verschillende producten terug. Soepen - van curry tot tomaten en rode biet - zijn het hele jaar verkrijgbaar. Daarnaast kan de bezoeker ook voor pastasalade, caesarsalade of zelfs wraps met humus of zoete aardappel kiezen. Uniek is de warme groentegratin met spruitjes en aardappelen. Daarnaast biedt NEMO een groot aantal verse, belegde broodjes met roomkaas en gegrilde groente, mozzarella met tomaat, of tonijn. Om ook tussendoor van een gezond hapje te genieten, biedt NEMO verschillende snackgroentes aan waaronder komkommers, tomaatjes, worteltjes en kleine paprika’s. Een breed en bijzonder aanbod dus, maar vooral lekker en gezond.

2. Gezonde dranken in het zicht

  • Tappunten voor water
  • Centrale plek in de schappen
  • Combinatiedeals ook met water

Suikerhoudende dranken horen niet thuis in een gezond eetpatroon. Daarom stellen dagattracties water centraal, door het gebruik van tappunten, schapindeling en combinatiedeals. Water met een smaakje is een mooi gezond alternatief dat aan populariteit wint.

Apenheul

Het horeca-assortiment van Apenheul bestaat uit verschillende duurzame en gezondere dranken. Een belangrijke voorwaarde bij de verkoop van deze dranken, is dat ze van goede kwaliteit zijn en bij de smaakvoorkeur van de bezoekers passen. Het aanbod bestaat bijvoorbeeld uit de biologische fairtrade Karma Cola, biologisch appelsap en PIP fruitwater (100% puur en biologisch sap zonder toegevoegde suikers). Apenheul biedt al deze dranken aan voor een lagere prijs dan de reguliere frisdranken. Bovendien zitten de gezonde drankjes standaard in het kindermenu. Aangezien de kindermenu’s enorm populair zijn onder de bezoekers van Apenheul, worden de gezonde dranken goed verkocht.

Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum kiest voor steeds meer gezonde dranken in haar assortiment. Speciaal voor kinderen biedt het museum huisgemaakte smoothies met vers fruit aan, een rode en een gele variant. Veel kinderen (en hun ouders) bestellen de smoothies bij hun lunch. De smoothies worden inmiddels beter verkocht dan limonade. Op de menukaart van het Scheepvaartmuseum vinden bezoekers een aantal natural sodas, sapjes gemaakt van natuurlijke ingrediënten. Ook Bionade wordt weer in het assortiment opgenomen. Als het gaat om warme dranken biedt het museum de bezoeker een duurzame keuze. Met het kopen van een kopje koffie steunen bezoekers een waterproject in Ethiopië.

3. Gezond, ook tussendoor

• Losse groente en fruit

• Gezond tussendoortje

• Ook bij kiosken een gezonde optie

Veel bezoekers willen naast de lunch ook snel iets tussendoor kopen, daarom is het belangrijk dat er gezonde snacks beschikbaar zijn. Je kunt denken aan snacktomaatjes en gezonde notenrepen. En dat niet alleen bij de grote horecapunten, maar ook bij de kleine kiosken in het park.

NEMO Science Museum

Een keer iets anders dan de gewone chocolareep voor tussendoor? Dan ben je aan het goede adres bij NEMO Science Museum. Het museum verkoopt als verantwoord tussendoortje Wonderbars, een lokaal product uit Amsterdam, dat geen toegevoegde/geraffineerde suikers bevat, maar bestaat uit vijgen, noten en kokos. Bijzonder populair zijn ook de snackgroentes bij NEMO. Met snackgroenten als komkommer, worteltje, paprika en tomaatjes kan de bezoeker kiezen voor een gezond én lekker tussendoortje.

4. Leuk én gezond voor kinderen

• Gezonde traktatie voor kinderen

• Promotie speciaal voor de jongsten

• Kindermenu kent een gezonde variant

Het is vaak een uitdaging om kinderen een gezonde lunch te laten eten, zeker tijdens een dagje uit. Maak daarom een gezonde lunch ook leuk voor kinderen. Met mooie promotie, combinatiedeals en een speels concept, zodat het echt een traktatie is.

Dolfinarium

Creatief, lekker én aantrekkelijk voor kinderen – zo ziet het gezonde kinderaanbod bij het Dolfinarium eruit. In het park kunnen kinderen brood in de vorm van een dolfijntje krijgen. Het brood is gemaakt met zongedroogde tomaten en het beleg bestaat uit kaas, komkommer en tomaten. Als toetje krijgen de kinderen er een handje aardbeien bij. “Door de Taskforce Gezond Uit raakte ik geïnspireerd om een leuk én gezond alternatief voor kinderen te maken”, aldus horecamanager Renske Rijpkema. Renske heeft ook al nieuwe ideeën. In de toekomst wil zij meer gezonde kindermenu’s aanbieden zoals een 3D kinderbox met twee broodjes met hartig beleg en een appel.

5. Producten verbeteren continu

• Minder zout

• Minder suiker

• Minder verzadigde vetten

Tijdens een dagje uit eten veel bezoekers graag een frietje of andere snacks. Daarom is productverbetering op dit vlak van groot belang. Door verlaging van de hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet eten consumenten onbewust toch gezonder.

Duinrell

In de La Place restaurants op Duinrell worden producten continu verbeterd. De organisatie heeft een eigen laboratorium waar producten continu worden getest en verbeterd. Aan de producten van La Place wordt geen onnodig zout of suiker toegevoegd. La Place maakt zelf haar limonade, hier wordt zo weinig mogelijk suiker aan toegevoegd. In de slush die wordt verkocht op het park zit minder suiker dan gebruikelijk. Aan de frietjes gemaakt van biologische aardappelen wordt geen zout toegevoegd. Ook naar vermindering van het gebruik van vetten wordt gekeken. Zo gebruikt La Place in gebak minder boter en in dressings minder olie.

ARTIS

ARTIS probeert de inname van toegevoegde suikers terug te brengen door producten zelf te maken en door bewuste keuzes in het assortiment te maken. Zij produceren hun eigen biologische vruchtendrank op basis van Amsterdamse leidingwater zonder toegevoegde suikers. De vruchtendrank zit standaard in het kindermenu. Daarnaast biedt het park haar bezoekers water met fruit of kruiden aan. Ook aan dit product wordt geen suiker toegevoegd. Deze gezonde dranken zijn goedkoper en staan beter in het zicht dan de suikerhoudende frisdranken. Naast de zelfgemaakte dranken, produceert ARTIS ook gezondere mueslirepen en appeltaart met minder suiker. Op de friet wordt bij ARTIS geen zout gestrooid.

6. Ook een verantwoorde keuze

  • Verantwoorde producten zoals biologisch en fair trade zijn beschikbaar.
  • Bij vlees en vis wordt de diervriendelijke variant gekozen (Beter Leven, MSC of ASC)
  • Er wordt rekening gehouden met dieetwensen (vegetarisch/veganistisch, halal, lactosevrij, e.a.)

Verantwoorde producten spelen een belangrijke rol voor de waarborging van (inter)nationale standaarden op het gebied van dierenwelzijn, milieu en mensenrechten. Daarnaast spelen dieetwensen een steeds grotere rol en het is belangrijk om hier aandacht aan te geven.

Duinrell

Duinrell biedt haar bezoekers bij La Place veel verantwoorde producten. Zo kunnen bezoekers bij La Place kiezen uit vers bereide sandwiches, salades, vers geperste sapjes en smoothies. Het voedingsaanbod wisselt elke vier weken en gaat met de seizoenen mee. De producten zijn allemaal dagvers. La Place kiest het liefst voor producten uit de regio, waar mogelijk biologisch. Friet wordt van biologische aardappelen met schil gemaakt.

Apenheul

Duurzaamheid zit in de genen van de Apenheul. 60 procent van het voedingsaanbod is duurzaam. Ook heeft Apenheul al vijf jaar een gouden Green Key-status; een internationaal keurmerk voor duurzame organisaties in de vrijetijdssector. In de horeca wordt veel gebruik gemaakt van verantwoorde producten zoals fairtrade Karma cola en biologische friet. Horecamanager Sybren Muijs vindt dat duurzame en biologische producten “niet duurder, maar juist betaalbaarder moeten zijn”. Daarom zijn de biologische dranken in Apenheul goedkoper dan andere dranken. Uniek is ook de Lazy Monkey koffie van Apenheul. Deze koffie komt uit Peru, waar het Apenheul Natuurbehoudfonds en de Rabofoundation boeren hebben getraind om op een duurzame manier koffie te verbouwen. Dankzij deze ecologische koffieteelt blijft het nevelwoud in Peru, waar de zeldzame geelstaartwolaap leeft, beschermd.

7. Voedselverspilling vermijden

• Kleinere porties

• Restjes gebruiken in andere producten

• Bewustwording bij bezoekers

Met kleinere porties ontstaat er niet alleen minder afval, maar het vergemakkelijkt ook de gezondere keuze (een kleine hoeveelheid) voor de bezoeker. Onverkochte restjes kunnen ook gebruikt worden in andere gerechten of producten.

Koninklijke Burgers' Zoo

Koninklijke Burgers’ Zoo gaat op verschillende manieren voedselverspilling tegen. Uit een experiment met een tool die kon voorspellen hoeveel eten er klaargemaakt moest worden, bleek dat de leidinggevenden uiteindelijk zelf het beste in staat waren om een goede inschatting van de benodigde hoeveelheid te maken. Medewerkers van Burgers’ Zoo kijken nu gedurende de dag naar het verwachte aantal bezoekers op basis van ervaring en geschiedenis, maar ook bijvoorbeeld naar de weersverwachting, en bepalen op basis daarvan het benodigde voedingsaanbod. Flexibiliteit is hierbij dus de sleutel. Met menu-engineering kan veel voedsel dat anders wellicht verloren gaat, alsnog gebruikt worden. Bijvoorbeeld door tomaten zowel te gebruiken in de salade als op de hamburger en door de minder aantrekkelijke stukken van tomaten te gebruiken voor de soep. Alle restjes vinden zo een bestemming. Ook het totale assortiment verkleinen is een manier om voedselverspilling te vermijden.

8. Communiceer met het gezonde aanbod

  • Menukaart of lunchopties op de website
  • Combinatiedeals, nudging en promotie voor gezonde lunch
  • Informatie over allergenen en ingrediënten duidelijk zichtbaar voor bezoeker

Niet alleen het aanbod maar ook de vraag kan beïnvloed worden. Door het inzetten van de juiste communicatie zal de consument gestimuleerd worden om voor de gezonde optie te kiezen. Inzicht in het menu op de website is de standaard, en met combinatiedeals en promotie wordt gezond centraal gesteld.

WILDLANDS Adventure Zoo Emmen

WILDLANDS biedt de bezoeker naast elk gewoon product ook een gezond alternatief aan. Gezonde producten worden bij WILDLANDS bijzonder gepromoot; bezoekers worden in de restaurants eerst langs de gezonde producten en daarna pas langs de minder gezonde producten geleid. Daarnaast presenteert WILDLANDS haar gezonde producten fysiek op het buffet en haar minder gezonde producten, zoals patat en frikadel, alleen met tekst en foto’s op de menukaarten. Het buffet is zo ingericht dat bezoekers kunnen zien hoe de producten gemaakt worden. Kinderen kunnen bij WILDLANDS kiezen voor een combinatie-deal met patat of een broodje ham/kaas, los fruit erbij en een cadeautje. Zij kunnen bij hun menu daarnaast kiezen voor een fruity water, een drankje waar minder suiker aan toe is gevoegd. Bezoekers kunnen bij WILDLANDS ook een duurzaamheidsexpeditie boeken. Tijdens de expeditie krijgen bezoekers te zien op welke wijze duurzaamheid in het park een belangrijke plek in neemt.

Toverland

Toverland wil haar bezoekers met het voedingsaanbod verleiden en biedt daarom net een beetje extra in kwaliteit, maar ook in presentatie en opmaak. Er wordt gericht gecommuniceerd over het horeca-aanbod; zoals bijvoorbeeld over ijsjes in de zomer. Dit gebeurt met borden in het park en met signing. In de restaurants kunnen bepaalde producten extra onder de aandacht worden gebracht, zoals bijvoorbeeld de vegetarische pasta. Gezonde dranken worden op ooghoogte aangeboden.

Duinrell

In de La Place restaurants op Duinrell vinden bezoekers veel informatie over de verantwoorde en gezonde producten die aangeboden worden. Op aantrekkelijk vorm gegeven borden staat informatie over de inhoud en herkomst van het product. Elke twee weken liggen in de restaurants nieuwe krantjes met daarin informatie over het steeds wisselende actuele horeca-aanbod en achtergrondinformatie over deze producten. De La Place-app bevat informatie over de producten in de restaurants en actie-informatie. Duinrell coacht en traint haar medewerkers regelmatig in de communicatie naar de klant.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly