Inspirerende bijeenkomsten met de Taskforce Gezond Uit

Welke gezonde opties werken wel, en welke (nog) niet?

Een groep van 11 dagattracties heeft zich in 2017 bij elkaar gesloten om het voedingsaanbod tijdens een dagje uit gezonder te maken. Tijdens vier bijeenkomsten per jaar delen we kennis en brengen gezamenlijk best practices voort. Samen kijken wij hoe we het aanbod en de vraag van gezonde producten kunnen verhogen in de leisure sector. Centraal staat kennisuitwisseling en het delen van best practices.

De Taskforce heeft een 8-punten plan opgesteld. Het plan concretiseert de doelstellingen van de Taskforce om een gezonde lunch tijdens een dagje uit mogelijk te maken. Hier staan we voor, hier zetten wij ons op in.

11 dagattracties, 1 cateraar en 1 leverancier zijn aangesloten bij de Taskforce Gezond Uit. Zie hieronder een profiel van elk lid.

Apenheul

Een bos vol loslopende apen, dát is Apenheul. Bezoekers ontdekken hier bijna 300 apen, waarvan de helft gewoon los tussen de bezoekers loopt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Apenheul in 2016 werd verkozen tot Leukste uitje van Nederland. Bovendien werkt Apenheul wereldwijd mee aan de bescherming van apen en hun leefgebied in het wild. Naast een leuk dagje uit is Apenheul ook een plek voor evenementen en congressen. Aan de rand van het park ligt namelijk De St@art: één van de meest duurzame congreslocaties van Nederland.

Duurzaam ondernemen zit in het DNA van Apenheul. Er worden bewuste keuzes gemaakt, óók binnen de horeca. In het park zijn drie grote horecalocaties en vijf kleine verkooppunten te vinden. Sybren Muijs, horecamanager bij Apenheul, beschrijft het aanbod als “verwenmomenten met een duurzaam karakter”. Waar mogelijk worden biologische, fairtrade en diervriendelijke producten gebruikt. “Ik beschouw het als mijn taak om onze bezoekers een gezond alternatief te bieden en dan met name de kinderen”, aldus Sybren. Zo heeft Apenheul drie jaar geleden een eigen, biologisch ijsje met minder suiker ontwikkeld. Ook is er in het park snoep met minder suiker te koop en zijn in 2017 alle petflesjes frisdrank in de kindermenu’s vervangen door een gezonder alternatief.

ARTIS

Dierentuin ARTIS heeft zich ten doel gesteld om liefde en zorg voor de natuur te stimuleren. De 1,3 miljoen bezoekers per jaar leren de natuur te begrijpen en te waarderen. ARTIS gelooft dat een groenere wereld begint bij jezelf en streeft actief naar manieren om de natuur zo min mogelijk te belasten. Door gebruik te maken van zonnepanelen, LED-verlichting en door een eigen warmte- en koudeopslag gaat ARTIS zuinig met energie om. Het duurzaamheidsbeleid komt ook terug in het voedingsaanbod bij ARTIS. Zo kunnen bezoekers vruchtendranken op basis van Amsterdams leidingwater of biologische koffie bestellen. Het vlees is biologisch en/of heeft Beter Leven 3 sterren. Vis bij ARTIS is MSC-gecertificeerd. Om voedselverspilling te vermijden worden alle broodjes vers bereid. Daarnaast kunnen bezoekers bij ARTIS kiezen uit een gevarieerd en gezond aanbod: salades, wraps, soep, handfruit, verse smoothies, water met een smaakje, en veel meer. In de toekomst wil ARTIS liefst alleen nog maar vegetarisch of zelfs veganistische producten aanbieden.

Dierenpark Amersfoort

Met de Klim Alles route kunnen kinderen bij Dierenpark Amersfoort de dieren op een andere manier ontdekken. Het dierenpark doet zowel zichtbaar als onzichtbaar aan duurzaamheid. Zo is alle verlichting recent verduurzaamd, spoelen de toiletten en wastafels minder water per keer door en ook staat er een zonneboiler op Restaurant de Buitenplaats, waardoor er minder energie nodig is. Ook in het horeca-aanbod zijn verantwoorde producten te vinden. Zo drinken bezoekers biologische koffie. Deze koffie wordt met de handgeplukt en is Max Havelaar gecertificeerd. Het park biedt haar bezoekers steeds meer producten met een gezonde twist. Zo kunnen kinderen kiezen voor een gezond kindermenu met een broodje met ham, kaas of jam, een appel, een drankje en een verrassing. Belegde broodjes worden met groente geserveerd. De frietjes worden standaard zonder zout geserveerd en op alle horecalocaties wordt water verkocht. Bezoekers kunnen voor deze producten terecht bij één van de 2 restaurants, 8 kiosken en in het hoogseizoen bij nog drie of vier extra mobiele verkooppunten.

Dolfinarium

Dierenwelzijn staat hoog in het vaandel bij het Dolfinarium. Hun liefde en passie voor dier en natuur zie je terug in de verzorging van de zeezoogdieren. Als bezoeker leer je bij het Dolfinarium zeezoogdieren op een leuke, laagdrempelige, maar ook inhoudelijke manier écht kennen. Ook in de horeca is dierenwelzijn belangrijk. Het park heeft 12 foodverkooppunten. Als de bezoeker voor vlees kiest, is dat grotendeels vlees met tenminste één Beter Leven ster. Alle vis is MSC en ASC gecertificeerd. Horecamanager Renske Rijpkema wil met haar aanbod tegemoet komen aan de wensen van een uiteenlopende groep bezoekers: “we verkopen een breed assortiment van bijvoorbeeld broodjes, pasta en fruit voor een redelijke prijs”. Met de nieuwe yoghurtbar wil Renske ook de meer gezondheidsbewuste bezoeker een extra keuze bieden. Aan de yoghurt kunnen toppings zoals verse aardbeien, cruesli en honing toegevoegd worden. Met ook glutenvrije en vegetarische producten in het assortiment, speelt het Dolfinarium in op actuele trends.

Duinrell

Op Attractiepark Duinrell beleven bezoekers een spetterend dagje uit. Op het park staan verschillende leuke attracties en midden op het attractiepark ligt het tropische Tikibad. Een langer verblijf in één van de bungalows op het park is ook mogelijk. Bezoekers kunnen bij Duinrell op veertien locaties iets eten. De drie grote restaurants op het park zijn La Place verkooplocaties. Op deze locaties biedt Duinrell haar bezoekers verse, gezonde en verantwoorde producten. Boyke Jagessar, manager Operations bij La Place Duinrell: “wij bieden bezoekers een assortiment dat per seizoen wisselt met bij voorkeur lokale producten. Wij gebruiken streekproducten en verbouwen soms ook zelf”. Op de andere (snack)locaties worden soms ook La Place producten verkocht, zoals bijvoorbeeld salades, sandwiches of sappen. Duinrell wil haar gezonde assortiment naar de snacklocaties in de toekomst verder uitbreiden.

Koninklijke Burgers' Zoo

Koninklijke Burgers’ Zoo is een familiebedrijf dat al meer dan 100 jaar bestaat. “Over 100 jaar kun je onze dierentuin nog steeds bezoeken”, aldus Marco Peelen, assistent horecamanager van het familiebedrijf. Met ruim 1 miljoen bezoekers per jaar is Burgers’ Zoo één van de grootste aanbieders van een dagje uit in Nederland. Aan horeca telt Burgers’ Zoo drie restaurants in het park, twee koffie-outlets, een congrescentrum, frisdrankautomaten, Swirl locatie en een spirello-kar. Het horeca-aanbod van de dierentuin is waar mogelijk duurzaam, biologisch en verantwoord. Zo is het vlees biologisch, heeft de vis een MSC keurmerk en is de koffie fairtrade. Burgers’ Zoo heeft een eigen 3D ijsje ontwikkeld in de vorm van een vlinder, evenals een verantwoorde kroket. Daarnaast wordt de meerderheid van hun dranken in glazen flessen verkocht om het gebruik van plastic te verminderen.

NEMO Science Museum

In NEMO Science Museum ontdekken bezoekers meer over wetenschap en technologie. Het museum behoort tot de top 5 meest bezochte musea in Nederland. In 2016 trok NEMO 620.000 bezoekers. Bezoekers van NEMO kunnen op de hoogste verdieping genieten van een creatief bereide, lekkere en gezonde lunch, terwijl zij uitkijken over de stad Amsterdam. De koks koken vooral met verse producten en grotendeels zonder toegevoegd zout. In het gevarieerde voedingsaanbod vindt de bezoeker o.a. verse soep, salades, belegde broodjes, smoothies, wraps, rijst- en aardappelgerechten. Horeca manager Robert Verdam overtreft de verwachtingen van zijn bezoekers met zijn niet-alledaags assortiment zoals groentegratin met o.a. spruitjes, en zoete aardappelbroodjes: gezonde voeding voor een gezonde geest.

Safaripark Beekse Bergen

Safaripark Beekse Bergen is een wildlife park waar het welzijn van de dieren de grootste prioriteit heeft. Op het safaripark van ruim 120 hectare is de natuurlijke omgeving van de dieren zo veel mogelijk nagebootst. Beekse Bergen ontvangt 950.000 bezoekers per jaar en verwacht na de opening van het nieuwe resort in het voorjaar van 2018 nog 200.000 bezoekers per jaar meer te kunnen verwelkomen. In het park kunnen bezoekers eten bij één van de twee restaurants, een koffiebar en negen kiosken die verdeeld staan over het park. Beekse Bergen biedt haar bezoekers verantwoorde producten aan, zoals biologische snacks, zelfgemaakte tosti’s ter vervanging van pizza’s, bionade en fairtrade koffie en thee. “Al ons vlees heeft 2 of 3 Beter Leven sterren. Speciaal voor ons wordt een biologische frikadel geproduceerd”, aldus Herman Snuverink, horecamanager Beekse Bergen. In de toekomst wil Beekse Bergen haar bezoekers steeds meer verantwoorde keuzes bieden.

Het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum wil een groot en breed publiek inspireren en verrijken met het zeewaartse verhaal. Bezoekers aan het museum krijgen een bijna compleet beeld van de Nederlandse maritieme geschiedenis. Aan boord van een exacte kopie van de Amsterdam kunnen bezoekers voelen hoe het vroeger was aan boord van een VOC-schip. Het horeca-aanbod van het Scheepvaartmuseum is divers en afwisselend. Goede service van het personeel en hoge kwaliteit van alle producten staan hoog in het vaandel bij het Scheepvaartmuseum. Het Scheepvaartmuseum wil steeds gezondere producten aanbieden. Alle producten worden vers en in huis gemaakt door chef-kok <naam>. De zelfgemaakte smoothies met vers fruit zijn een aanrader. Ze lopen bij kinderen (en hun ouders) heel goed.

Toverland

Attractiepark Toverland is een familiebedrijf vol passie en bezieling. Het creëren van gelukservaringen is wat Toverland bij haar bezoekers wil bereiken. Met 700.000 bezoekers per jaar hoort het park bij één van de grotere in Nederland. Het attractiepark heeft drie grote verkooplocaties, zeven kleine kiosken en vier mobiele verkooppunten. Het aanbod bestaat steeds meer uit gezonde producten, zoals vers fruit, sapjes en yoghurt. Ook vers belegde broodjes, (groente)soep en (vegetarische) pasta is verkrijgbaar. Pizza’s worden vers belegd en bereid. Het park is altijd op zoek naar gezonde aanvullingen op het assortiment.

WILDLANDS Adventure Zoo Emmen

In WILDLANDS Adventure Zoo Emmen kunnen bezoekers op wereldexpeditie en daarbij zowel het poolgebied, de jungle als de savanne bezoeken in één dag. Het horeca-aanbod van WILDLANDS bestaat uit steeds meer verse en duurzame producten. Voor veel producten die worden aangeboden biedt WILDLANDS aan bezoekers ook een gezond en duurzaam alternatief. Naast biologische patat en beter leven kroketten hebben bezoekers de keuze uit gezonde producten zoals (maaltijd) salades, snackgroenten en vers fruit. Daarnaast kunnen bezoekers yoghurt met toppings en verse smoothies bij de mobiele yoghurtbar bestellen.

Albron

Albron bedenkt, bouwt en beheert foodconcepten met een verhaal. Voor bedrijven en overheden, op scholen en universiteiten, in ziekenhuizen en zorginstellingen, op evenementen, in dag- & verblijfsrecreatie en op high traffic locaties. Met ruim 4.500 enthousiaste medewerkers, op bijna 1.000 locaties in Nederland.

Albron nodigt je elke dag uit om samen een stap vooruit te zetten. We zeggen ‘Kom verder.’ tegen onze opdrachtgevers, door met eten, drinken en gastvrijheid hun verhaal te vertellen. We zeggen ‘Kom verder.’ tegen hun gasten, die we een warm welkom geven. Tegen onze medewerkers, om ze te laten groeien in hun vak en tegen leveranciers om met ons te werken aan de foodconcepten die we bedenken, bouwen en beheren.

Bidfood

Bidfood (voorheen Deli XL) is dé online groothandel voor foodprofessionals. Met 1.700 medewerkers, een vloot van 350 vrachtauto’s, 25.000 verschillende klanten en 16 vestigingen door heel Nederland behoort Bidfood tot de grootste en meest succesvolle groothandels in Nederland. Bidfood richt zich volledig op de professionele foodwereld: van cafetaria tot cateraar, van kantine tot zorginstelling en van hotel tot restaurant. In de Taskforce Gezond Uit is Bidfood een belangrijke sparring- en kennispartner. Zij steunen het initiatief vanaf het begin. “Wij zijn enthousiast over het initiatief Gezond Uit waarbij dagattracties worden gestimuleerd om gezondere voeding aan te bieden aan hun bezoekers. Wij willen hieraan graag een bijdrage leveren.”, aldus Peter Terwindt van Bidfood. Ook houdt Bidfood zich bezig met het verduurzamen van hun bedrijf. De klant kan putten uit een Natuurlijke Verantwoord assortiment van 3.700 producten. De CO2-uitstoot is sinds 2008 met 17,5% verlaagd en het wagenpark is duurzamer dan voorheen omdat Bidfood schonere trucks heeft aangeschaft.

Schuttelaar & Partners

Wij zijn het advies- en communicatiebureau dat vooruitblikt om onze wereld gezonder en duurzamer te maken. Met strategisch advies, inhoudelijke expertise en verrassende communicatie. We zijn actief op de thema's: Schone technologie, Gezonde zorg, Eerlijk eten, Circulaire economie, Toekomstgerichte landbouw, Duurzame fashion.

Meer informatie over de Taskforce-leden vindt u hier:

Apenheul: www.apenheul.nl

ARTIS: www.artis.nl

Dierenpark Amersfoort: www.dierenparkamersfoort.nl

Dolfinarium: www.dolfinarium.nl

Duinrell: www.duinrell.nl

Koninklijke Burgers' Zoo: www.burgerszoo.nl

NEMO Science Museum: www.nemosciencemuseum.nl

Safaripark Beekse Bergen: www.beeksebergen.nl

Het Scheepvaartmuseum: www.hetscheepvaartmuseum.nl

Toverland: www.toverland.com

WILDLANDS Adventure Zoo Emmen: www.wildlands.nl

Albron: www.albron.nl

Bidfood: www.bidfood.nl

Schuttelaar & Partners: www.schuttelaar.nl

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly